DALLAR
01) Halkla İlişkiler Dalı
02) Müşteri Temsilciliği Dalı
03) Kamuoyu Araştırmacılığı Dalı
04) Fuar Organizasyonu Dalı
05)Organizasyon Sorumlusu Dalı
ALANIN AMACI:
Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri alanı, ülkemiz sanayisinin son yıllarda ulaştığı boyut ve ürünlerin dolaysız yoldan tüketiciye ulaştırma çabası, Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri sektörünün gelişimini de beraberinde getirmiştir. Sektörün, turizm, servis, reklam, pazarlama, vb sektörler ile de ilişkisi bulunmaktadır. Bu sektördeki iş gücünün çok yönlü ve yüksek seviyede olmasını zorunlu kılmaktadır. Bu sektördeki eleman ihtiyaçları üniversite çeşitli bölümlerinden mezun kişiler tarafından karşılamaktadır. Ancak özellikle ara kademedeki elemanlar, mesleki ve teknik eğitim kurumlarında kısa veya uzun süreli programlarla yetiştirilmektedir.
Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri alanında; Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri uygulamalarında yer alan meslek elemanlarını sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli kişiler olarak yetiştirmek amaçlanmaktadır.
BU ALANDAKİ MESLEKLER:
Halkla İlişkiler Elemanlığı, Müşteri Temsilciliği, Kamuoyu Araştırmacılığı, Organizasyon Sorumluluğu, Fuar Organizasyonu Sorumluluğu
1-HALKLA İLİŞKİLER ELEMANI
Tanımı
Özel ya da tüzel kurum ve kuruluşlarda; kurumu tanıtma, kurumun çalışmaları ve kurum hakkında çevrede olumlu izlenimler oluşturabilecek ilişkileri kurma ve bu amaçla gerekli faaliyetleri planlanma, geliştirme ve yürütme bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir
Görevleri
Etkili iletişim kurmak,
Türkçeyi doğru konuşmak,
Mesleğine ait teknolojik araçları etkili kullanmak,
Mesleki yazıları yazmak,
Araştırma yapmak,
Planlama yapmak,
Halkla ilişkilerde sözlü iletişim araçlarını kullanmak,
Halkla ilişkilerde görsel iletişim araçlarını kullanmak,
Basınla ilişkileri yürütmek,
Halkla ilişkilerde organizasyon faaliyetlerini yürütmek,
Sponsorluk faaliyetlerini yürütmek,
Halkla ilişkiler ve tanıtım kampanyaları yapmak,
2-MÜŞTERİ TEMSİLCİSİ
Tanımı
Şirketleri müşterilere, müşterileri şirketlere tanıtan, müşterilerle olumlu ilişkiler geliştirilmesini sağlamak için gerekli çalışmaları yürütme bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
Görevleri
Reklamla ilgili araştırma yapmak,
Reklamla ilgili planlama yapmak,
Yazılı basında yaratıcı çalışmalar yapmak,
Görsel ve işitsel medyada yaratıcı çalışmalar yapmak,
Medya takibi yapmak,
Ürün ve hizmet tanıtımı yapmak,
İşletme ve piyasa şartlarını araştırmak,
Müşteri ile etkili iletişim kurmak,
Türkçeyi doğru konuşmak,
Telefonla etkili iletişim kurmak,
Mesleğine ait teknolojik araçları etkili kullanmak,
Reklam-tanıtım ve pazarlama çalışmalarında yer almak,
Sonucu değerlendirmek,
-KAMUOYU VE PİYASA ARAŞTIRMACISI
Tanımı
Toplumun öngördüğü araştırılmaya değer sosyal ve ekonomik konularla, müşterilerden gelen talep doğrultusunda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sonuca ulaşılmasını sağlama bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
Görevleri
Hedef kitleyi belirlemek
Araştırma planı hazırlamak
Kaynak taramak ve gözlem yapmak
Görüşme tekniklerini uygulamak
Soru hazırlamak
Anket uygulamak.
Verileri değerlendirmek
İstatistik yapmak
Araştırma raporu hazırlamak
Etkili iletişim kurmak
Türkçeyi doğru konuşmak
Mesleğine ait teknolojik araçları etkili kullanmak
Sonucu değerlendirmek.
10-03-2020
4-FUAR ORGANİZASYONU SORUMLUSU
Tanımı
Ulusal ve uluslar arası fuar organizasyonlarda temel düzeyde araştırma yapma, proje geliştirme, tanıtım, satış, uygulama ve değerlendirme aşamalarında görev alabilecek nitelikli kişidir.
Görevleri
Hedef kitleyi belirlemek
Araştırma planı hazırlamak
Zamanı belirlemek
Mekânı belirlemek
?? Etkinliklerini tasarlamak
Görüşmeleri yapmak
Maliyet hesabı çıkarmak
Tanıtım ve pazarlama yapmak.
Ekip oluşturmak
Yardımcı hizmetleri temin etmek
Mekânı düzenlemek
Süsleme yapmak
Etkili iletişim kurmak.
Mesleğine ait teknolojik araçları etkili kullanmak
Sonucu değerlendirme
5-ORGANİZASYON SORUMLUSU
Tanımı
Organizasyonlarda düzenleme sürecini takip etme, temel düzeyde proje geliştirme, mekân düzenleme ve süsleme, yardımcı hizmetleri temin etme bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
Görevleri
Hedef kitleyi belirlemek,
Araştırma planı hazırlamak,
Konsept belirlemek,
Zamanı belirlemek,
Mekânı belirlemek,
Organizasyon etkinliklerini tasarlamak,
Görüşmeleri yapmak,
Maliyet hesabı çıkarmak,
Tanıtım ve pazarlama yapmak,
Ekip oluşturmak,
Yardımcı hizmetleri temin etmek,
Mekânı düzenlemek,
Süsleme yapmak,
Etkili iletişim kurmak,
Mesleğine ait teknolojik araçları etkili kullanmak,
Sonucu değerlendirmek,
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Meslek elemanları, büro ortamında ve farklı mekânlarda çalışırlar. Yaygın ve yerel ölçekte faaliyet gösteren halkla ilişkiler ajansları, şirketlerin halkla ilişkiler ve müşteri temsilciliği birimleri, televizyon-gazete ve dergilerin halkla ilişkileri, bölümünde, reklam ajansları, kamuoyu ve piyasa araştırma şirketleri, firmaların çağrı merkezleri (call center), medya takip ajansları, turizm, pazarlama, organizasyon ve fuarcılık şirketleri, ticaret odaların her türlü etkinlik ortamlarında görev yaparlar. Büroda çalışanlar genellikle oturarak büro dışında çalışanlar ise sürekli hareket hâlinde çalışırlar. Meslek dalların özelliğine göre çok çeşitli kişi ve personeli ile iletişim içinde çalışırlar. Çalışma ortamları yapılan organizasyonun ve mekânın özelliğine göre farklılık göstermektedir.
Bu alandaki mesleklerde çalışmak isteyenlerin;
Yaratıcı ve meraklı,
Sezgisel zekâsı yüksek,
Dış görünüşüne özen gösteren
İyi iletişim kurabilen,
Görsel hafızası güçlü,
Problem çözebilen,
İkna yeteneği olan,
İyi gözlem yapabilen,
Hızlı karar alabilen,
Estetik duyguya sahip,
Ayrıntıları algılayabilen,
Dikkatli ve sabırlı,
Olaylar arasında neden-sonuç ilişkilerini görebilen,
Sabırlı, coşkulu ve enerjik olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Halkla ilişkiler ajanslarında, kamuoyu ve piyasa araştırma şirketlerinde yapılacak işin özelliğine göre bürolarda zaman zaman açık alanlarda da görev yaparlar. Organizasyon hizmetlerinde çalışanlar daha çok geniş mekanlarda ve sürekli kalabalık ortamlarda çalışırlar. Bu alanda eğitim alan kişiler; yaygın ve yerel ölçekte faaliyet gösteren halkla ilişkiler ajanslarda şirketlerin halkla ilişkiler ve müşteri temsilciliği birimlerinde; televizyon gazete ve dergilerin halkla ilişkiler bölümünde, reklam ajanslarında, kamuoyu ve piyasa araştırma şirketlerinde; firmaların çağrı merkezlerinde (call center), medya takip ajanslarında, turizm, pazarlaman şirketlerinde, ticaret odalarında, ulusal, uluslar arası ve yerel organizasyonlar düzenleyen işletmelerde, otellerde, tanıtım, pazarlama ve satış hizmetleri veren işletmelerde, seyahat ve konaklama hizmeti veren firmalarda iş bulabilirler. Bu alandaki mesleklerde çalışanlar diğer çalışanlar ile diyalog hâlinde çalışırlar. Ayrıca işin ve çalışılan firmanın özelliğine göre rutin seyahatler yapılabilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri pek çok iş kolunu doğrudan ya da dolaylı olarak ilgilendirdiği için bu sektörde iş bulma olanakları oldukça geniştir. Bireylerin kendilerini sürekli geliştirmeleri ve yaratıcılıklarını kullanarak organizasyonların özelliklerine uygun mekânlar düzenlemeleri iş bulma ve işinde yükselme olanaklarını daha da genişletecektir.
Bu alanda eğitim alan kişiler; uluslar arası, ulusal ve yerel ölçekte faaliyet gösteren halkla ilişkiler ajanslarda, şirketlerin halkla ilişkiler ve müşteri temsilciliği birimlerinde, televizyon-gazete ve dergilerin halkla ilişkiler bölümünde, reklâm ajanslarında, kamuoyu ve piyasa araştırma şirketlerinde, firmaların çağrı merkezlerinde, medya takip ajanslarında, turizm, pazarlaman şirketlerinde, ticaret odalarında, seyahat ve konaklama hizmeti veren firmalarda iş bulabilirler.
Ulusal, uluslar arası ve yerel organizasyonlar düzenleyen işletmelerde, otellerde, tanıtım, pazarlama ve satış hizmetleri veren işletmelerde, açık, kapalı ve kalabalık ortamlarda, fuarlarda ve çeşitli eğlence firmalarında istidam edilirler.
BÖLÜM HAKKINDA BİLGİLER
EĞİTİM SÜRESİ
1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. Sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.Bu bölümde okutulan dersler yıllıktır ve bölümün öğrenim süresi 3 yıldır. Bölüm dersleri 10, 11 ve 12. sınıflarda okutulmaktadır. Öğrencilerimiz 12. sınıfta iki gün okulda eğitim görürken haftanın üç günü de işletmede beceri eğitimi (Staj) almak zorundalar.
2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.
AMAÇ
Bu program, günümüzde önemi gittikçe artmakta olan halkla ilişkilerin kamu ve özel sektöre en iyi şekilde eleman yetiştirilmesini amaçlamaktadır. Bu programın ders içeriğinde halkla ilişkilerde iletişim, halkla ilişkilerde ortam ve araçlar, davranış bilimleri, iknacı konuşma gibi uygulamayı gerektiren dersler yer almaktadır.
SUNULAN OLANAKLAR
Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri bölümünde öğrenim gören öğrencilerin temel öğrenme materyali ders ile ilgili modüllerdir. Derslerde bölümle ilgili modüller dışında sektörden yayınlar ve üniversitelerden sağlanan kaynaklardan da yararlanılmaktadır. Derslerde sunulan teorik bilgilerin yaşama aktarılması için uygulamalara da yer verilmektedir. Uygulamalarda öğrencilere ışık tutan kaynaklar ise sektörün yapmış olduğu halkla ilişkiler faaliyetleri, reklam kampanyaları, örnek broşür, afiş ve basın bülteni çalışmalarıdır.